Kelakuan Sosial
Kelakuan Sosial
Kemahiran dan perkembangan motor.
Kemahiran motor kasar ialah kemahiran fizikal yang melihat otot-oto yang besar seperti berlari, melompat, berjalan dan memanjat.Kemahiran motor halus ialah kemahiran yang melibatkan otot-otot yang kecil. Contohnya melukis, mewarna, mengikat tali kasut dan membutangkan.
2 tahun :
- Berlari dengan lebih yakin
- Panjat tangga tanpa bantuan tetapi belum boleh menukar atau ganti kaki semasa naik tangga
- Boleh seimbang dengan satu kaki dalam masa yang pendek, akan jatuh bila berusaha untuk lompat bangun dan duduk.
- Bileh pegang cawan atau gelas dengan menggunakan satu tangan.
- Boleh panjat kerusi dan duduk
- Boleh zip atau butang yang besar.
- Boleh tutup dan buka pintu.Boleh gerakkan barang-barang seperti barang mainan ke hadapan dengan menggunakan kaki.
3 tahun :
- Sudah pandai dalam membuang air besar.
- Boleh naik tangga tanpa pertolongan, noleh menukarkan kaki semasa naik tangga.
- Boleh sepak bola yang besar.
- Mereka gemar membina blok-blok atau bongkah-bongkahmenjadi menara.
- Boleh cuci tangan. Keringkan tangan dan juga berus gigi.
- Boleh memanipulasikan butang baju dan zip pada baju dan seluar
- Boleh membuka buku .
- Boleh memijak pedal basikal kecil atau beroda tiga
- Boleh memegang crayon atau pen dengan jari mula atau ibu jari.
- melukis bulatan penuh.
- Menunjukkan peningkatan guna kawal crayon dan marker semasa melukis.
- Melompat dari tempat tinggi sedikit ke lantai.
- Boleh membezakan jenis jantina.
4 tahun :
- Boleh berjalan dengan lurus.
- Boleh panjat pokok dan bermain di taman permainan
- Boleh melompat melalui objek yang tinggi iaitu 5-6 inci dengan kedua-dua belah kaki.
- Boleh berlari, berhenti atau bergerak tanpa kasukaran.
- Boleh membaling bola .
5 tahun :
- Boleh berjalan ke belakang guna tumit ke hujung jari kaki.
- Boleh berjalan turun dan naik tangga tanpa pertolongan
- Boleh pegang hujung jari kaki tanpa membengkokkan lutut
- Boleh belajar meloncat(skip) dengan menggunakan kaki yang lain(ganti-ganti)
- Boleh menangkap bola yang di baling dari jarak 3 kaki
- Menunjukkan kemahiran menunggang basikal roda tiga. Tunggang dengan kelajuan dan dengan kemahiran menggunakan stereng
- Boleh mngimbangkan badan dengan menggunakan salah satu kaki dengan kawalan yang baik selama 10 saat.
- Menunjukkan kawalan yang baik menggunakan pensel atau marker, mungkin mula warna garisan.
- Boleh gunting garisan walaupun tidak sempurna.
6-7 tahun :
- Boleh mengikat tali kasut
- Boleh menulis sesuatu huruf atau nombor
- Boleh mengenal pasti kategori sesuatu objek
- Makan sendiri tanpa bantuan orang lain
- Boleh menggelecek bola dalam permainan bola sepak
KESIMPULAN
· Pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak amat penting dalam proses penbesaran mereka. Pada tahap ini kanak-kanak membesar dengan pesat.
· Ibu baopa atau oaring dewasa haruslah memainkan peranan yang penting dalam memenuhi keperluan kanak-kanak seperti keperluan asas, kasih sayang, kebajikan dan memberi kata semangat atau keyakinan kepada kanak-kanak untuk peringkat yang seterusnya.
· Kata-kata dorongan dan pujian haruslah diberikan kepada kanak-kanak ini sebagai inisiatif terhadap pembangunan diri mereka.
· Kanak-kanak awal ibarat kain putih, ibu bapalah menjadi pencorak kain tersebut. Bimbingan dan didikan yang betul akan mempengaruhi corak pemikaram kanak-kanak. Justeru itu, wajarlah kiranya kanak-kanak dibentuk berdasarkan kemampuan
· intelektualnya. Jika kanak-kanak itu dibentuk dengan baik,maka kanak-kanak- itu akan menjadi insane yang mulia.
Emosi
Definisi emosi:Kombinasi perasaan dan mood yang melibatkan reaksi psikologikal yang sukar dikesan dan ditunjukkan dengan ciri-ciri corakkan yang tertentu.Dalam perkembangan kanak-kanak, selain perkembangan kognitif iaitu fungsi otak dan juga pemikiran, perasaan dan tingkahlaku juga penting.
Tingkahlaku emosi boleh dipecahkan kepada 2 iaitu:-
Faktor luaran : Kanak-kanak menunjukan reaksi emosi melalui riak muka seperti ketawa, senyum, menangis, masam muka, tidak berkata dan sebagainya.
Faktor dalaman : Ialah perasaan emosi yang dilahirkan melalui tingkahlaku emosi yang berubah mengikut tindak balas emosi untuk menarik perhatian penjaga atau rakan-rakan.Emosi adalah penggerakan kepada tingkahlaku kanak-kanak dan merupakan cara-cara yang paling mudah untuk kanak-kanak meluarkan fikiran dan perasaan.Emosi tergolong dalam perkembangan seseorang individu.
Antara:2 tahun :
Ø Mahu berdikar
iØ Selalu tidak mahu bekerjasama
Ø Patuh
Ø Kadang-kadang memberontak atau melawan Kadang- kadang marah dengan tiba- tiba3 tahun:
Ø Bekerjasama
Ø Sifat menyayangi
Ø Peramah atau suka bercakap
Ø Mudah dipengaruhi
Ø Mengambil atau tiru tabiat atau mood orang dewasa
Ø Cepat marahMempunyai perasaan malu4 tahun :
Ø Yakin dan terjamin
Ø Menunjukkan ketabahan atau ketekunan dan sedikit kawal perasaan dan mengambil perangai ibu bapa atau orang yang paling rapat5 tahun :
Ø Mempunyai keyakinan diriØ Bercakap besar
Ø Menunjuk-nunjukØ Suka mengancam tapi menunjukksn sikap kemesraan
Ø Menunjukkan keinginan untuk mengatasi dan boleh jadi tabah atau tekun dalam mempelajari kemahiran baruMenunjukkan boleh mengawal perasaan6 tahun
:Ø Menjadi tidak stabil berbanding semasa umur 5 tahun
Ø Agresif
Ø Memberontak dan melawan
Ø Boleh menyanyi
Ø Peramah boleh berkerjasama mendapat kekecewaan dan gagal yang sukar untuk terimaBersemangat dalam melakukan sesuatu perkara
Fizikal
Kanak-kanak lelaki lebih cepat tinggi dan berat berbanding kanak-kanak perempuan.
Pada peringkat 3 – 6 tahun membesar dengan cepat, tetapi perlahan berbanding dengan peringkat bayi.
Badan kanak-kanak lebih lampai dan kurang montel,walaupun kepala masih nampak lebih besar daripada badan.
Kanak-kanak lelaki = lebih tinggi dan berat
Kanak-kanak perempuan = lebih banyak tisu lemak
umur ( tahun ) | berat ( kg ) | tinggi ( cm ) | saiz otak |
2 | > 13 < | > 82 < | 90% daripada saiz dewasa |
3 | > 15 < | > 90 < | |
4 | > 18 < | > 100 < | |
5 | > 19.5 < | > 107 < | |
6 | >20 < | > 107 | hampir kepada saiz orang dewasa |
Gigi
- 3 tahun = mula tumbuh sepenuhnya ( gigi susu ).
- 6 tahun = gigi kekal tumbuh.
Corak tidur
- Lebih banyak tidur pada malam hari.
- Mungkin mengabil masa untuk tidur kerana banyak aktiviti rutin seperti bermain, berlari dan melompat.
- Kanak-kanak juga mengalami gangguan tidur seperti terlalu letih bermain dan menonton cerita seram atau yang terlalu menyeronokkan.
Kesihatan
- Pada usia 3 – 10 tahun kanak-kanak kurang mempunyai sistem ketahanan badan yang lengkap.
- Senang mendapat penyakit lelah, batuk, selsema dan penyakit jantung yang boleh menghalang perkembangan fizikal kanak-kanak tersebut.
- Kanak-kanak perlu makanan seimbang seperti protien dan vitamin.
- Keadaan ini membolehkan kanak-kanak itu membina tubuh yang sihat dan kuat supaya mencegah daripada penyakit.
Kognitif
- Kelebihan untuk menerima ,memproses, menyimpan dan mengeluarkan maklumat tersebut dan mengunakannya.
- Ahli teori yang terkenal dalam perkembangan kognitif adalah Jean Piaget.
- Piaget telah membina Teori Perkembangan Kognitif hasil daripada pemerhatian yang dilakukan ke atas perkembangan anaknya.
- Teori mencadangkan bahawa individu perlu melalui pelbagai tahap perkembangan kognitif dan permikiran bagi memperkembangkan kebolehannya.
- Piaget menyatakan bahawa setiap orang mempelajari cara untuk berfikir dengan cara yang sama mengikut tahap perkembangan kognitif :
- Kanak-kanak = berfikir secara asas dan konkrit.
- Dewasa = berfikir secara kompleks dan abstrak.
- Setiap tahap perkembangan kognitif mempunyai konsep / prinsip atau cara dimana seseorang akan berfikir.
- Skema :
- Cara seseorang berfikir, menyusun idea dan konsep berdasarkan tahap perkembangan kognitif.
- Semakin tinggi tahap perkembangan kognitif, semakin abstrak pemikiran individu berkenaan.
- Piaget mencadangkan bahawa semua orang akan melalui tahap kognitif yang sama dalam turutan yang sama.
- Perkembangan kognitif ini berterusan dan tidak berkembagan secara tiba-tiba. Setiap tahap perkembangan merupakan asas bagi perkembangan kognitif yang akan datang.
- Adaptasi ialah kelebihan untuk menyesuaikan diri kepada keadaan persekitaran di sekeliling. Keadaan di sekeliling terdiri daripada 2 proses iaitu asimilasi dan akomodasi.
- Asimilasi ialah proses mendapatkan maklumat baru dan mengabungkan. Manakala akomodasi pula menuju kepada proses kanak-kanak menukarkan persepsi dan tingkahlaku mereka bagi mengunakan tahap kognitif yang tinggi dan abstrak.
- Kanak-kanak akan menyesuaikan dirinya dengan skema yang wujud. Mereka akan mengunakannya bagi menyelesaikan masalah yang lebih kompleks.
· Piaget telah membina Teori Perkembangan Kognitif yang terdiri daripada 4 peringkat iaitu :
- Tahap Praoperasi ( 2 – 7 tahun )
- Tahap Konkrit ( 7 – 11/12 tahun )
- Tahap Formal ( 11/12 – 16 tahun )
No comments:
Post a Comment